Hoe maak jij de vertaling van offline naar online communicatie?

We consumeren informatie meer en meer digitaal. Als organisatie word je al lang niet meer serieus genomen als je blijft volhouden aan een vast aantal kanalen. Om een merk optimaal tot leven te brengen in deze digitale wereld staan marketing- en communicatieprofessionals dan ook continu voor de uitdaging om innovatie kanalen en slimme online communicatiemiddelen te selecteren.

Beeld versus papier

Dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan. Het is belangrijk om te beseffen dat de vertaling van offline naar online gepaard gaat met een andere manier van informatieverwerking. Vaak is er sprake van een compleet ander medium met unieke kenmerken en een eigen gebruikerscontext. Mensen lezen op een beeldscherm nu eenmaal anders dan op papier. Waar een printmagazine overduidelijk verbonden is aan ontspanning, wordt een online magazine veel vluchtiger ‘gescand’.

 

Andere eisen aan content

Behalve de keuze voor het juiste kanaal wordt dus ook een creatieve blik op de content verwacht. Een digitale pdf met bladerfunctie lijkt op het eerste oog heel fancy, maar in feite is dit niet meer dan een veredeld drukbestand. En daarmee totaal ongeschikt voor lezen op scherm. We zien dat content daarom veel meer op een verhalende manier ‘tot leven’ wordt gebracht. Bij voorkeur visueel en voorzien van interactieve elementen, zoals video's, social sharing en formulieren. Om de content online zo overzichtelijk én aantrekkelijk mogelijk te presenteren gebruiken we meerdere korte pagina’s in plaats van één lange en schrijven we korte en bondige teksten waarbij we gebruikmaken van lijstjes, tussenkoppen en quotes.

 

Veelzijdige online publicaties

Het digitale bereik van magazines is het afgelopen kwartaal met 7% gestegen, zo blijkt uit de NOM Print en Doelgroepmonitor 2017-II.  Maar niet alleen uitgevers kiezen steeds vaker voor een digitale distributie. Een online publicatie, die het op alle devices goed doet, is ook uitermate geschikt voor brochures, jaarverslagen, whitepapers, nieuwsbrieven, eventverslagen, rapporten en specials van jouw organisatie. Maar waar begin je? Instant Magazine is een perfect voorbeeld van laagdrempelige software die jou als gebruiker in staat stelt om geavanceerde, technische en vooral creatieve publicaties te maken. Op basis van interesse inzichten over het gebruiksgedrag van de doelgroep ben je bovendien in staat je publicatie heel gericht te optimaliseren.

Wil je meer lezen over dit onderwerp en een sprekend voorbeeld zien van een online publicatie? Ontdek dan ons magazine over ‘Online communicatie’.

Reactie schrijven

Commentaren: 0