Een band opbouwen via persoonlijke e-mailmarketing

Voor elke organisatie is het van belang om met alle relaties in het netwerk regelmatig persoonlijk contact te onderhouden. Bij een deel van die relaties is persoonlijke aandacht van een accountmanager echter kostbaar is in verhouding tot de omzet die bij de relatie gerealiseerd wordt. Hier ontstaat een gevaar! Door verminderde aandacht kan de relatie met deze doelgroep langzaam verwaarlozen. Er ontstaat een afstand waardoor per saldo toch een substantieel deel van de business verloren gaat. Vele kleintjes maken immers een grote. E-mailmarketing is een uitermate geschikt middel om deze doelgroep met relatief weinig inspanning toch persoonlijk te benaderen en op die manier een relatie (terug) op te bouwen.

Optimaal contact via e-mailmarketing

Optimaal in contact komen met je bestaande en potentiële klanten. Dat is wat iedere organisatie wil. De grote hoeveelheid e-mails die men dagelijks ontvangt, stelt jou als organisatie echter voor een uitdaging. Hoe verrassen we de doelgroep met relevante informatie op het juiste moment? Met slimme e-mailmarketingsoftware verzamel je informatie over de individuele behoeften en voorkeuren van relaties. Door deze informatie op te slaan in de database van de software en automatisch te combineren met open- en clickgedrag krijgt elke relatie een uniek profiel toegekend. Zo vormt e-mailmarketing hét verlengstuk voor persoonlijke actiemailings en campagnes.

Verrijk je CRM-data

Waarschijnlijk beschik je als organisatie over een CRM-systeem met klantgegevens, van waaruit je ook mailings kunt versturen. Waar deze eigen mailings vaak louter in staat zijn te zenden naar de klant, is professionele e-mailmarketingsoftware gericht op verregaande mogelijkheden tot dialoog. Op basis van verzamelde klantdata onderneem je in het vervolg gerichte actiemarketing. Door de data uit beide software elkaar te laten versterken, ben je in staat nog meer uit je e-mailcommunicatie te halen. CRM-systemen helpen bij het efficiënt beheren en onderhouden van klantrelaties. Met de aanvullende data uit de e-maildatabase kun je je bestaande klantgegevens verrijken met een schat aan nieuwe informatie. Updates van klantstatussen kun je eenvoudig importeren en exporteren, waardoor de effectiviteit van actiemailings nog verder wordt geoptimaliseerd.

Data-analyse

Met gerichte rapportages en overzichten krijg je inzicht wat de individuele voorkeuren van de klant zijn. Het (weder)opbouwen van een persoonlijke relatie is niet iets dat in een paar contactmomenten is gerealiseerd. Na verloop van tijd is de database verrijkt met interessante klantinformatie en ben je in staat om die data te analyseren. Op basis daarvan werk je vervolgens een nóg specifieker profiel van de doelgroep uit.

Wil je meer weten over het creëren van awareness rond jouw merk? Krijg dan via  onderstaande button toegang tot ons gratis online magazine ‘E-mailmarketing’

Reactie schrijven

Commentaren: 0