Personal Branding

Marketing is topsport

Personal branding

Met personal branding presenteer je jezelf aan de wereld als merk. In sommige beroepen is dit van groot belang voor je bekendheid, in veel gevallen is het in ieder geval een goede manier om continu zelfreflectie toe te passen. Jouw persoon als merk neerzetten geeft hoe dan ook focus aan je professionele ontwikkeling. Cadform helpt ondernemers en topsporters om hun imago online en offline consistent uit te dragen.

De uitdaging

Marketinguitingen verzinnen rondom een organisatie ligt voor velen meer voor de hand dan een uithangbord voor jezelf creëren. Bescheidenheid is een van de meest voorkomende struikelblokken. Hoe doorbreek je dit en hoe vind je de verkooppunten en USP’s die je kunt gebruiken om een merk op te bouwen? Hoe vinden volgers en doelgroep aansluiting bij het merk dat jij wilt worden? Uitdagingen genoeg.

Om deze case te illustreren zoomen we in op de pro-golfers Christel Boeljon, Reinier Saxton en Floris de Vries. Drie topsporters met de wens om ook op marketingvlak boven het maaiveld uit te steken.

De aanpak

Cadform helpt met oriënteren en met het opstellen van een strak plan dat je helpt om een merk te worden. Om aan de slag te gaan met personal branding moet (en mag) je zeker zijn van je jezelf. Om uiteindelijk vorm te geven aan het merk dat je wilt uitdragen gaan we communicatiemiddelen ontwikkelen. Een logo, een website, kaartjes, merchandise, presentatiemateriaal, en ga zo maar verder. Maar voor het zover is houden we ons bezig met een gezonde portie zelfreflectie.
Ambitie in kaart brengen

Een van de punten die we samen doorlopen is het bepalen van ambities. Hoe zien die eruit, en zijn ze al duidelijk voor jezelf. Christel heeft duidelijk koers bepaald richting de wereldtop, Floris richt zich volledig op coaching en training van beginnend en gevorderd golftalent. Hun doelen zijn helder en dat is belangrijk voor het bepalen van een merkpositionering.

Branding

We kijken vervolgens naar talenten en competenties die aansluiten bij die ambities. Soms weet je die niet eens van jezelf. We vragen daarom ook wat anderen van je vinden. Zo kom je soms achter verborgen krachten die zich bijzonder goed lenen om als USP gepresenteerd te worden. Reinier vind het bijvoorbeeld belangrijk dat hij uitdraagt dat zijn familie net zo belangrijk is als zijn sport. Tot slot zoeken we uit wat voor merk je absoluut niet wilt zijn. We zorgen er voor dat het beeld dat we neerzetten echt aansluit bij jouw persoon. Authenticiteit is het sleutelwoord.


Strategie bepalen en middelen kiezen

Zoals met ieder ander bedrijf of merk maken we een positioneringsrapport waarin we de basis leggen van het merk. De informatie in dit rapport is niet per definitie bindend, maar helpt je wel om met name in een opstartfase koers te houden in communicatiestrategie. We leggen vast waar je als professional voor staat, waar je ambities liggen en hoe je in kunt spelen op kansen. Hoe maken we dit concreet? Samen kiezen we voor een mooie middelenmix die aansluit bij de behoefte van de doelgroep, en nog belangrijker, bij wat je zelf kunt bijhouden.

Een personal brand is leuk, maar de valkuil is dat je teveel wilt gaan communiceren. Twitter, Facebook, Instagram, LinkedIn, website, blog… Als je er aan begint, moet je het bijhouden. Neem dus niet teveel hooi op je vork.

 

Het resultaat

Cadform helpt je van positionering tot het ontwikkelen van marketingmateriaal. Je helpen focus geven aan je ontwikkeling als professional vinden we het allerbelangrijkst. Met personal branding laat je zien wie je bent en krijg je grip op hoe anderen over je denken. Zo maak je het onderscheid ten opzichte van je collega’s en je concurrenten. Samen maken we marketing persoonlijk.

 

Christel beschikt inmiddels over een mooie onepage website en kwalitatieve merchandise. Floris bereikt zijn corporate klanten met zijn online ontmoetingsplek florisdevries.nl en linkt zijn social media posts automatisch door om de site levendig te houden. Voor Reinier ontwikkelden we een nieuwe website die weer volledig aansluit bij de nieuwste technieken en webontwikkelingen.

iPad