· 

Meer uit je sales halen met een blik van marketing?

Nog nooit tevoren waren klanten zo goed geïnformeerd over een product of dienst voordat zij het verkoopproces ingaan als in de huidige digitale maatschappij. Door de grote hoeveelheid informatie die je zowel online als offline kunt verkrijgen, is de kennis over producten en diensten enorm toegenomen. Met als gevolg dat Sales minder kans maakt om de klant op inhoud te overtuigen. Dat maakt dat voor Marketing de belangrijke rol is weggelegd om tijdens het verkoopproces persoonlijke waarde toe te voegen voor de klant.

Overtuigen in de vorm in plaats van de inhoud

De klant of prospect moet dus op een andere manier overtuigd worden om voor jouw organisatie te kiezen. Dat doe je door jouw product of dienst op een unieke en onderscheidende manier neer te zetten. Door in te spelen op de persoonlijke wensen en voorkeuren van de klant maak je jouw product relevant. Sales beschikt over een uitgebreide database met interessante klantprofielen. Aan Marketing de taak om die kennis in te zetten in de gepersonaliseerde communicatie-uitingen naar de doelgroep.

Botsende afdelingen

 

Sales en Marketing zijn op die manier genoodzaakt de handen ineen te slaan om een aantrekkelijk product of dienst neer te zetten waarbij de klant een goed gevoel krijgt. Dat klinkt eenvoudig, maar onderzoek toont aan dat 60% van de organisaties de huidige samenwerking tussen beide afdelingen als ‘slecht’ beoordeeld. Een interessante uitdaging dus om de samenwerking tussen Sales en Marketing zo optimaal mogelijk in te richten.

Gezamenlijk doel

 De drie grootste knelpunten zijn de huidige onderlinge communicatie, inefficiënte businessprocessen en verschillende KPI’s. De oplossing is om bij de basis te beginnen: overleg met elkaar over de doelen, de visie en gemeenschappelijke waarden en formuleer heldere businessprocessen. Zo zou Marketing zich minder moeten richten op het binnenhalen van zoveel mogelijk leads, maar meer op de kwaliteit van de leads. Sales moet daarnaast bezig blijven met het verrijken van data en Marketing actief blijven betrekken bij het salesproces. Zo weet Marketing beter wat de behoeften zijn van de Salesafdeling en kan gezamenlijk worden gewerkt aan het behalen van de doelstellingen.

 

De perfecte indruk maken

 Vanuit onze ervaring met zowel Marketing/Communicatie als Sales weten we wat er nodig is om het salesproces van een extra dimensie te voorzien. Een helpende hand van buitenaf om Sales te ondersteunen met marketinginzichten, vormt voor veel organisaties een welkome invulling en ene frisse blik. Door de content af te stemmen op de voorkeuren van de doelgroep en Sales handvatten te bieden om het proces efficiënter in te richten, spreekt niet alleen de inhoud van het voorstel, maar ook de professionele vorm de klant optimaal aan. Door een perfecte uitstraling en een hoge attentiewaarde onderscheid je jezelf als organisatie en kunnen Sales en Marketing samen winnen!

Reactie schrijven

Commentaren: 0